Wednesday, January 9, 2008

Menulis Tentang Palestin

Menulis Tentang Palestin.

Oleh: Muhammad Shahrul Ifwat bin Ishak*

Ketua Biro Akademik 2007/2008

Untuk kali ini saya diberi peluang oleh BPP untuk menulis tentang Palestin. Sememangnya satu isu yang perlu diambil berat oleh mahasiswa terutamanya mahsiswa Jordan.

Mengapa membicarakan Palestin?.

Sering kali timbul dalam fikiran kita, mengapa palestin? sedangkan di sana banyak lagi isu lain seperti isu selatan Thailand dan Filipina. Kashmir, Afghanistan, iraq. Tanpa menafikan isu lain, palestin tetap menjadi isu utama yang perlu diperjuangkan.

Kepentingan bumi Palestin telah dibuktikan di banyak tempat dalam al-Quran dan hadis. Kepentingan terbesarnya ialah kerana di sana terdapatnya Baitul Maqdis, tempat paling suci selain bumi Hijaz (Mekah dan Madinah). Masjid Al-Aqsa merupakan masjid ke dua dijadikan Allah 40 tahun selepas masjidil haram ( hadith abu dzar dalam sahih bukhari )

Dari sudut sirah nabawiah pula tempat ini menjadi bukti berlakunya peristiwa israj wal mi’raj yang diimani oleh ummat islam. Khazanah sejarah islamnya bermula sejak nabi Adam hinggalah nabi Muhammad. Bumi yang dilahirkan dan diwafatkan didalamnya ramai para rasul dan anbiya. Juga diberi ganjaran pahala bagi sesiapa yang solat di sana.

Solat di Masjidil Haram adalah sama dengan 100,000 kali solat (ditempat lain), dan solat di masjid ku (di Madinah) adalah sama dengan solat 1000 kali, dan solat di Baitul Maqdis adalah sama dengan 500 kali solat. (Riwayat at-Tabarani)

Bumi palestin juga sinonim dengan dengan jihad dan kumpulan-kumpulan umat islam yang berpegang teguh dengan kebenaran dan hak-hak umat islam sehingga hari kiamat ( riwayat at-Tabarani )

Mengapa mereka kembali?

Isu Palestin seharusnya difahami dengan faktor kembalinya yahudi ke tanah suci. Bagi mereka yang mengkaji sedarlah mengapa masyarakat sanggup berhijrah ke bumi itu dengan sanggup meninggalkan kemewahan yang mereka kecapi di Eropah sebelum itu. Ada yang menyatakan faktor agama yang mendorong mereka dengan anggapan bahawa palestin adalah tanah yang dijanjikan oleh Tuhan Yehwah kepada mereka (Dan kepada keturunanmu akan kuberikan tanah ini), Genesis 12:7. Namun faktor konvensyen World Zionist Organisation (WZO) pada tahun 1897 di Basle, Switzerlandlah yang menjadi titik tolak kepada penghijrahan beramai-ramai Yahudi dari seluruh dunia ke bumi Palestin. Penghijrahan kaum Yahudi walau bagaimanapun hanya berlaku 20 tahun selepas kejatuhan Khilafah uthmaniah.

Penguasaan Mereka

Tahun 1947 menyaksikan komuniti yahudi telah mencapai 630 ribu orang dengan PBB meluluskan resolusi 181 pembahagian antara Palestin dan Israel. Setahun kemudian mereka mengisytiharkan negara Israel dengan merampas tiga perempat dari wilayah Palestin. Jumlah penduduk Palestin turun secara drastik dengan 130 ribu orang berbanding 1.3 juta pada tahun sebelum itu akibat pembunuhan secara besar-besaran dan pengusiran. Kemudian tercetus perang Arab-Israel pertama ( 1948 ) yang menyaksikan kekalahan tentera Arab. Hasilnya, Keluasan Israel bertambah 77%.

Selepas peperangan Jun 1967 ( perang 6 hari ) mereka menguasai Tebing Barat, Sinai di Mesir dan bukit Golan di Syiria. Juga menguasai baitul Maqdis timur. Maka lenyaplah peta Palestin di muka bumi. Ketika itu juga dengan angkuh, mereka merasakan tiada siapa yang boleh mengalahkan mereka lagi.

Rejim Zionis menjadi semakin takabbur apabila mereka mempunyai kelengkapan persenjataan yang tercanggih di dunia yang dibekalkan oleh AS. Dengan diwar-warkan sebagai tentera keempat terkuat di dunia dan selepas kekalahan Iraq pada peperangan teluk yang pertama dan kedua, rejim Zionis merasakan diri merekalah kuasa terkuat di rautau ini.

Dari sudut ekonomi pula, Menurut sumber Zionis, jumlah pelaburan para pemodal pro-Zionis kini telah mencapai lebih 15 billion Dollar Amerika di serata dunia. Sam Olfenar, pengerusi kesatuan pemodal-pemodal di negara (haram) Israel telah mengatakan tidak ada satu pun perniagaan hartanah gergasi di seluruh dunia yang tidak disertai oleh para pemodal pro-Zionis.

Begitulah kekuatan Israel dari sudut ketenteraan, politik dunia dan juga ekonomi. Bangsa yang kecil menguasai bangsa-bangsa lain di dunia ini. Hinggakan agak mustahil untuk membebaskan diri dari penguasaan mereka.

Mengiktiraf Israel.

"Teruk la orang Palestin nih, berdamai je la dengan Israel, iktiraf jela israel, habis cerita "

Adakah selesai masalah dengan mengiktiraf Israel? Mengiktiraf Israel seolah-olah memperakukan penubuhan negara haram di bumi Palestin. Mengiktiraf mereka juga menghalalkan pembunuhan dan jenayah kemanusiaan yang dilakukan sejak berpuluh-puluh tahun. Mengiktiraf mereka juga bermakna mengkhianati 5 juta pelarian palestin dan yang paling utama mengiktiraf mereka bermakna kita meredhai hasrat mereka menghancurkan baitul Maqdis, tempat suci kita.

Lakukan sesuatu. Hulurkan sumbangan anda., boikot barangan Zionis, sedarkanlah masyarakat akan perjuangan ini dan berdoalah agar bumi palestin akan kita genggam kembali. Ingatlah kata-kata sultan Abdul Hamid 2 ketika menerima tawaran dari pihak yahudi.

Palestin bukan milikku. Bukan milik bangsa Turki tetapi milik bangsa Arab. Baitul Maqdis juga bukan milik bangsa Arab tetapi milik umat Islam keseluruhannya. Aku tidak akan sekali-kali menyerahkan bumi Palestin walaupun sejengkal setelah bangsaku berjihad bermati-matian untuk mempertahankan dan menyuburkan tanahnya dengan darah-darah mereka.

*penulis mewakili Biro Akademik mengucapkan selamat menyambut Aidil adha dan Tahun baru.

No comments: