Saturday, January 12, 2008

Manusia hari ini dalam kegelapan


Kegelapan tidak boleh dihalau melalui kata-kata. Kegelapan hanya boleh diusir melalui usaha membawa api yang dengan sendirinya nanti akan menerangi sekali gus mengusir kegelapan itu.

"Hey, pergilah dikau wahai kegelapan," kata Fansuri sambil berbayan tasykil. Ekor matanya mengerling ke arah jemaah di sebalik tirai untuk mengurat masturat. "Tapi, kegelapan tidak boleh terhapus dengan kata-kata. Ia (kegelapan) hanya pergi setelah datangnya dian pelita."

Hari ini ,saya terbaca ungkapan ini,bila saya fikir dan renungkan kembali memang betul apa yang dikatakan oleh ahli falsafah ini,semua benda yang kita hendakkan,tidak akan dapat hanya sekadar dengan kata-kata,tetapi perlulah ada usaha untuk kita mendapat apa yang kita kejari.

saya terfikir keadaan yang berlaku dinegara kita Malaysia sekarang,berbagai-bagai peristiwa berlaku,masalah sosial yang amat teruk,kes culik,kes rogol,kes bunuh dan banyak lagi masalah jenayah yang amat meruncingkan sekarang.

Kadang-kadang kita dapat lihat orang yang tak bersalah dihumban ke penjara,orang yang bersalah dibebaskan melayari kehidupanya dengan penuh ketenangan,apakah ini satu diari kehidupan masyarakat sekarang,yang kebanyakan memikirkan hal masing-masing,sehingga mereka tidak nampak kerakusan manusia disekeliling mereka.

"Menurut taklimat polis kepada Perdana Menteri, jenayah ganas meningkat 13.4 peratus. Kes rogol naik 30 peratus manakala rompakan berkumpulan melonjak 160 peratus. Mencabul kehormatan naik 12.4 peratus, pecah rumah waktu malam bertambah 21.7 peratus, pecah rumah siang hari naik 4.2 peratus, curi motosikal meningkat 3.2 peratus, curi kereta naik 11.4 peratus dan kecurian lain naik 5.1 peratus."(Harakahdaily.net 13 Januari 2008)

Melihat daripada statistik yang dikeluarkan ini ,Kita dapat lihat bahawa kadar jenayah dan moral diMalaysia amat merungcingkan yang tidak menampakkan ia akan selesai.Jesteru itu saya berpandangan agar pihak kerajaan mengkaji agar masalah ini dapat diselesaikan yang amat membimbangkan keselamatan rakyat dan Negara.

Begitu juga dengan rakyat dan masyarakat seharus bangun dari lena yang panjang dan mimpi yang indah untuk mengubah keadaan ini agar cerah yang kita impikan tidak menjadi gelap dan agar gelap itu tidak berpanjangan.......

"Ya Allah, bangunkanlah untukku sebuah rumah disisi-Mu di dalam syurga dan selamatkan aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari orang yang zalim," Surah at-Tahrim, ayat 11).

No comments: